onsdag den 30. september 2009

Krydder salt.


En ny portion krydder salt er blevet lavet. Den første portion fik hurtigt ben af gå på..
Det er en god lille gave og jeg har gavmildt delt ud af guldet..
Det er en god måde at bruge krydderurterne på inden frosten kommer og stjæler dem..
Jeg plukker af de forskellig krydderurter, alt kan bruges, men hold lidt igen med løvstikken, selvom der er nok af den..
Skyl og tør krydder urterne i et viske stykke... Puttes i food maskinen, min hedder Gertrud Sand.. You know the kartoffel woman... sammen men almindeligt groft salt..
Derefter lægges det til tørre på bakker eller bageplader med køkkenrulle under.. Drys med morgenfrue kronblade eller lavendel...
Efter ca 2 døgn er urterne og saltet tørt.. Derefter blander saltet op med Meldon salt, men andet flage salt kan også bruges..
Vupti den skønneste kryddersalt har set dagens lys...

6 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Uhm, hvor lyder det lækkert:)
Jeg elsker kryddersalt, det passer så perfekt til især ovnkartofler..
Næste år i kolonihaven skal der virkeligt også plantes krydderurter så jeg kan gøre dig kunsten efter:)

Samtal från min trädgård sagde ...

Läkkert og smukt!

Vivi Aggergaard sagde ...

Ja, jeg er jo en af de heldige som har modtaget noget af guldet og jeg kan bekræfte at det salt bare smager så godt.. og så slår det Ærø-saltet med maaange længder.. for Mette's salt smager nemlig af noget... det gør det andet ikke..

Annette sagde ...

Det lyder rigtig lækkert, tak for tippet. Hav en rigtig god dag.

Madame sagde ...

Det lyder vanvittig lækkert, Mette, en rigtig god idé som jeg må prøve at lave snart.

Piskeriset sagde ...

Det er også en god idé! Jeg har tænkt på at lave det flere gange i løbet af sommeren, men har hver gang glemt alt om det igen :-)

Hav en god weekend!