mandag den 8. december 2008

Brunkager.

Det har været en cementgrå og blæsende dag med regn ind imellem.

Jeg var på knallert til Brugsen, jeg skal nemlig bage brunkager, og havde glemt at købe mel.

Jeg har fået opskriften af Dorte, som har fået den af sin nabo.

Kragnæs brunkager:
125 g smør, 100g mørk sirup, 1 tsk potaske, 2 tsk koldt vand, ½ tsk kardemomme ,½ tsk ingefær, ½ tsk nelliker, 1½ tsk kanel, 25 g pommeanskal, 25 g hakket mandler, 250 g mel.

Opvarm smør, sukker og sirup til kogepunktet. Tag gryden af varmen. Ud rør potaske med koldt vand. Rør det i den varme masse.

Afkøl massen til den er lunken, tilsæt de øvrige ingredienser Ælt dejen godt igennem og tril den til 5 cm tykke pølser... Læg den koldt i 1-2 døgn.

Skæres i meget tynde skiver og bages i 5-6 min ved 200 grader øverst i ovnen...

Jeg har smagt dem Dorte har bagt og de er i verdensklasse...


Ingen kommentarer: