tirsdag den 28. juli 2009

Taknemmelighed..


Positiv psykologi beskæftiger sig med psykisk velvære, med menneskets potentiale og muligheden for at skabe et lykkeligt liv. Tanken er, at vi alle sammen har mulighed for at hæve vores generelle lykkeniveau. Det kræver en ny bevidsthed. En bevidsthed om positive følelser, om styrker og dyder, om optimisme og det at leve et liv, der rækker ud over os selv.
Jeg købte bogen her i Netto til næsten ingen penge, titlen tiltalte mig og jeg tænkte den kan jeg da bladre lidt rundt i...
Meget af det er gammel vin på nye flasker... Men der er et afsnit om taknemmelighed som har gjort indtryk på mig...
Når vi arbejder med taknemmelighed, er vi nødt til at stoppe og lige gøre status over alt det, vi har at være at glade for. Taknemmelighed gør os altså glade, fordi det handler om en anerkendelse af " det gode" og det vi har fået i vores liv. Det er et ja til livet og til at bemærke ting i tilværelsen som er værd at leve for. Livet sættes i et positivt og større perspektiv..
Jeg har et motto som siger.. "Vi skal være glade for det vi har".
Det vil jo næsten altid være muligt at få noget bedre, men hvorfor ikke bare være glad for det vi har...
Taknemmelighed... smag på ordet..
Det er godt at smage på, og det føltes dejligt at gå og tænke på de ting jeg er taknemmelig for..
Det er smager så godt... Og får hjertet til at boble..

17 kommentarer:

Unknown sagde ...

Taknemmelighed....
Hele 2008 skrev jeg taknemmelighedsdagbog- jeg skulle skrive 3 ting ned hver aften, som jeg havde være taknemmelig for den dag.
Det er noget der øger ens bevidsthed!
Bogen har jeg også luret lidt på,men har været meget i tvivl om den ikke bare var noget man havde læst før. Bliver spændende at høre hvad du mener.

Charlotte Illum Larsen sagde ...

Jeg elsker ordet taknemmelig - jeg er taknemmelig for mange ting - for Ærø - for livet her - og for at kende dig... TAK

Mette Lykke sagde ...

Ok.. lidt det samme som de 3 positive.. Ja ting kan siges på mange måder..og måske vi har hørt det hele før.. Fordi det er det hele !.
Jeg syntes afsnittet om taknemmelighed var givende for mig.. Det er ikke begreb jeg har arbejdet med før..
God dag til dig søde Miri.

Mette Lykke sagde ...

Kære ven.
Jeg er også for taknemmelig for at kende dig..
Det er et godt begreb...
Lad os være taknemmelig for dagen i dag..
Knus og kram sendes til Søby fra Kragnæs.

MissMuffin sagde ...

Selvom jeg har trælse og sure dage(hvem sagde præ-menstruel) så er jeg altid taknemmelig..
Min bardom har ikke altid været den nemmeste, men alligevel elsker jeg min familie for den de er- og er taknemmelig for at jeg i det mindste har en familie..
Jeg synes at livet er hvad man gør det til og selvom mange mennesker møder urimeligt meget modgang, så synes jeg det er vigtigt at man bevarer et positivt syn.
Af samme grund har de sidste år skåret kraftigt i min vennekreds, for jeg gider bare ikke omgåes negative mennesker.
Så idag kan jeg være taknemmlig for at jeg har en masse skøre, søde og glade venner der hjælper, når jeg bliver lidt muggen..

God dag til dig Mette:)

Madame sagde ...

Dejlige ord, kære Mette - den bog må jeg have købt, det lyder rigtig spændende!
Jeg har i mange år gjort det til en vane at skrive dagbog og fokusere på nogle positive oplevelser. Det føles godt ... :-)

Vivi Aggergaard sagde ...

Ja Mette.. vi har rigtig meget at være taknemmelige for... personligt er jeg utrolig taknemmelig over at være i live .. og kende dejlige mennesker...
Knus fra Dunkær til Kragnæs

Olines sagde ...

Taknemmelighed - dejligt ord der allerede ved udtalen giver en særlig opmærksomhed.
Jeg øver mig hver dag i, at være til stede i nuet og i at have fokus på alt det gode i mit liv. Måske skulle jeg som Losarinas mor skrive en taknemmelighedsdagbog - for efter min overbevisning er det tankerne der skaber vores liv.
Rigtig god dag til dig.

Olines sagde ...

Taknemmelighed - dejligt ord der allerede ved udtalen giver en særlig opmærksomhed.
Jeg øver mig hver dag i, at være til stede i nuet og i at have fokus på alt det gode i mit liv. Måske skulle jeg som Losarinas mor skrive en taknemmelighedsdagbog - for efter min overbevisning er det tankerne der skaber vores liv.
Rigtig god dag til dig.

Mette Lykke sagde ...

Muffins.
Jeg ved du er et positivt menneske:-)
Du har ret i at negtive mennesker ikke har noget at give en.. Man har ret til at vælge dem der beriger vores liv.

Madame.
Jeg bruger bin blog en hel del til at bekræfte de smukke ting i hverdagen og at kunne dele det med jer positive mennesker er jeg taknemmelig for.

Vivi.
Vi har meget at være taknemmlige for..Og godt at holde fokus på det.
Sender taknemmelige tanker herfra til Dunkær.

Oline. ja det er tankerne og vores valg i livet som skaber vores liv.
At træffe valg og sætte mål, har været en del af mig, i mange år..
Og det er jeg taknemmelig for.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Mette Lykke

Det er et godt motto, du har der. Det vil jeg prøve at tænke lidt over ... en rigtig god indstilling til livet.
Knus fra Hanne

Vibeke sagde ...

Kære Mette Lykke
Ens tanker kan gøre livet dejligt, eller besværligt!
Et glas kan være halvt tomt, eller halvt fyldt!
Taknemmelig er jeg for, at min familie er der til at hjælpe, når kræfterne "har gemt sig":) Jeg er også meget taknemmelig for, at der er noget der hedder "at Blogge", for her har man "truffet" så mange skønne og positive mennesker, og du står i hvert tilfælde, meget højt på denne liste.
Knus
Vibeke

Mette Lykke sagde ...

Hanne.
Ja det er godt at tænke lidt over.

Vibeke..
Jeg er også taknemmelig for alle de positive mennesker jeg møder på bloggen..Det er bare så stærkt at lære mennesker at kende som har bevaret livsmodet, trods sygdom og besvær..

Conny sagde ...

Kære Mette.
Der er rigtig flot indlæg du har skrevet.Her i huset taler vi tit om, at vi har meget være taknemmelig for,bare det at man har det godt sin familie og meget andet, det er jeg meget taknemmelig for.

Samtal från min trädgård sagde ...

Efter at jeg blev udbrändt, har jeg lärt mig at se det positive i de små ting i hverdagen, at ikke hele tiden leve livet 2 år fremad men faktisk lige nu og her, göre hvad jeg selv vil og väre tilfreds med det jeg når hver dag. Så man har meget at väre glad for og taknemmelig over, bl.a. at man fik endnu en chance til et godt liv.
Det er simpelthen dejligt, at bare kunne gå udenfor en dör og vide, at det er ok, at jeg har tid til det og forstår at sätte pris på det.
Ha' en god aften.

Charlotte Illum Larsen sagde ...

Jeg ved hvad det er på fredag....

"HANNES" sagde ...

hej

Har lige hørt bogen, som lydbog. Super god bog og noget at tænke over.....
Hilsen Hanne